Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Кансультацыя для бацькоў дзяцей з ЦПМ "Роля бацькоў у маўленчым развіцці дзяцей"

Дата: 22 апреля 2019 в 09:43, Обновлено 21 декабря 2020 в 11:27

Картинки по запросу логопед дома

Кансультацыя для бацькоў дзяцей з цяжкімі парушэннямі маўлення

Тэма: Роля бацькоў у маўленчым развіцці дзяцей

Выхаванне правільнай і чыстай гаворкі ў дзіцяці - адна з важных задач у агульнай сістэме работы па навучанні роднай мовы.

Чым багацей гаворка дзіцяці, тым лягчэй яму выказваць свае думкі, тым шырэй яго магчымасці спазнаць рэчаіснасць, паўнавартасней будучыя ўзаемаадносіны з дзецьмі і дарослымі, яго паводзіны, а, такім чынам, і яго асоба ў цэлым. І наадварот, невыразная гаворка дзіцяці вельмі абцяжарыць яго ўзаемаадносіны з людзьмі і нярэдка накладвае цяжкі адбітак на яго характар.

У 5-6 гадоў дзеці, якія маюць недахопы гаворкі, хваравіта адчуваюць іх, становяцца сарамлівымі, замкнёнымі, а некаторыя і злоснымі. У такіх дзяцей можна назіраць праяву агрэсіі ў адносінах да аднагодак, а часам і да дарослых. 

Наша задача - выхаванне паўнавартаснай асобы. Для гэтага неабходна стварыць умовы для свабодных зносін дзіцяці з калектывам. Зрабіць усё для таго, каб дзеці, магчыма, раней добра авалодалі роднай мовай, казалі правільна і прыгожа.

У сям'і дзіцяці разумеюць з паўслова, і ён не адчувае асаблівых нязручнасцяў, калі гаворка яго недасканалая. Паступова пашыраецца сувязь дзіцяці з навакольным светам, і вельмі важна, каб яго разумелі і аднагодкі, і дарослыя. Таму, чым раней вы навучыце дзіця казаць правільна, тым вальней ён будзе адчуваць сябе ў калектыве.     

Асаблівую значнасць пытанне аб чысціні гаворкі набывае з прыходам дзіцяці ў дзіцячы сад. У ім недахопы гаворкі могуць выклікаць непасьпяховасьць на занятках.

З першага дня знаходжання ў садзе  дзіцяці даводзіцца шырока карыстаццагаворкай: адказваць у прысутнасці ўсёй групы, задаваць пытанні і недахопы гаворкі выяўляюцца адразу.

Асабліва важнае значэнне мае правільнае чыстае вымаўленне гукаў і слоў у перыяд навучання дзіцяці грамаце.

На што ж варта звяртаць увагу ў арганізацыі хатніх заняткаў? Як правільна дапамагчы дзіцяці? Што залежыць ад вас, бацькоў? На гэтыя пытанні мы паспрабуем адказаць далей. 

Недахопы вымаўлення могуць быць вынікам парушэнняў у будынку артыкуляцыйнага апарата: адхіленні ў развіцці зубоў, няправільнае размяшчэнне верхніх зубоў у адносінах да ніжнім і інш. Каб папярэдзіць дэфекты прамовы, вельмі важна сачыць за станам і развіццём зубачэлюстной сістэмы, своечасова звяртацца па парады да стаматолага, ўстараняць дэфекты, лячыць зубы.

Асаблівую ўвагу трэба звярнуць на слых. Слыху належыць важная роля ў авалоданні дзіцем прамовай, у правільным і своечасовым засваенні гукаў. Чуючы гаворку, асобныя словы, гукі, дзіця пачынае і сам вымаўляць іх. Нават пры нязначным зьніжэнні слыху ён пазбаўляецца магчымасці нармальна ўспрымаць гаворку. Таму бацькам вельмі важна звяртаць увагу на развіццё слыху малога. Неабходна аберагаць слых дзіця ад пастаянных моцных гукавых уздзеянняў (уключаныя на поўную гучнасць радыё, тэлевізар), а пры захворваннях органаў слыху своечасова лячыць іх, і не хатнімі сродкамі, а ў медыцынскіх установах.

Бацькі павінны берагчы яшчэ неўздужалы галасавы апарат дзіцяці, не дапускаць празмерна гучнай гаворкі, асабліва ў халоднае надвор'е, прывучаць дыхаць праз нос, папярэджваць хранічны насмарк.

Дарослыя павінны дапамагчы дзіцяці авалодаць правільным гукавымаўленнем, але не варта фарсіраваць маўленчае развіццё. Шкодна нагружаць дзіця складаным маўленчым матэрыялам, прымушаць паўтараць незразумелыя яму словы, завучваць складаныя па форме, зместу і аб'ёму вершы, вучыць правільна, прамаўляць гукі, якія з-за непадрыхтаванасці артыкуляцыйнай апарата яму яшчэ не даступныя (напрыклад, у 2-3 гады вучыць правільна, прамаўляць шыпячыя, гук р), чытаць мастацкія творы, прызначаныя дзецям школьнага ўзросту.

Дзіця авалодвае прамовай па перайманні. Таму вельмі важна, каб вы - дарослыя сачылі за сваім вымаўленнем, гаварылі не спяшаючыся, выразна прамаўлялі ўсе гукі і словы. 

Нярэдка прычынай няправільнага вымаўлення гукаў з'яўляецца перайманне дзіцем дэфектнай прамовы дарослых, старэйшых братоў, сясцёр, таварышаў, з якімі маляня часта кантактуе.

Бацькам варта звярнуць увагу і на тое, што ў зносінах з дзецьмі, асабліва ў раннім і малодшым дашкольным узросце, нельга паўтараць дзіцячую гаворку, прамаўляць словы скажона, ўжываць замест агульнапрынятых слоў ўсечаныя слова ці гукаперайманні ( « Бібікаў », « ляля » і г.д.). Гэта будзе толькі тармазіць засваенне гукаў, затрымліваць своечасовае авалоданне слоўнікам. Не спрыяе развіццю гаворкі дзіцяці частае ўжыванне слоў з памяншальна - ласкальнымі суфіксамі, а таксама слоў, недаступных для яго разумення або складаных у гука-складовым  стаўленні. Калі ваш дзіця няправільна прамаўляе якія-небудзь гукі, словы, фразы, не варта перадражніваць яго, смяяцца ці, наадварот, хваліць. Таксама нельга патрабаваць правільнага вымаўлення гукаў у той перыяд жыцця малога, калі гэты працэс не скончаны.

Некаторыя недахопы ў гаворкі дзяцей, магчыма, ліквідаваць толькі пры дапамозе спецыялістаў, настаўнікаў-дэфектолагаў. Але шэраг недахопаў ліквідаваць лёгка, і даступна і бацькам. У сям'і звычайна папраўляюць дзіця, калі ён няправільна прамаўляе той ці іншы гук ці слова, але робяць гэта не заўсёды дакладна. Да выпраўлення маўленчых памылак трэба падыходзіць вельмі асцярожна. Нельга ругаць дзіця за яго дрэнную гаворку і патрабаваць, каб ён неадкладна і дакладна паўтарыў цяжкае для яго слова. Часта гэта прыводзіць да таго, што дзіця наогул адмаўляецца казаць, замыкаецца ў сабе. Выпраўляць памылкі трэба тактоўна, добразычлівым тонам. Не варта паўтараць няправільна вымаўленае дзіцем слова. Лепш даць ўзор яго вымаўлення.

Займаючыся з дзіцем дома, чытаючы яму кнігу, разглядаючы малюнкі, бацькі нярэдка прапаноўваюць яму адказаць на пытанні па змесце тэксту, пераказаць змест казкі (аповеду), адказаць, што намалявана на малюнку. Дзеці спраўляюцца з гэтымі заданнямі, але дапускаюць моўныя памылкі. У гэтым выпадку не варта перабіваць дзіцяці, трэба даць яму магчымасць скончыць выказванне, а затым паказаць на памылкі, даць ўзор.

Вельмі часта дзеці задаюць нам розныя пытанні. Часам на іх цяжка знайсці правільны адказ. Але ўхіляцца ад пытанняў дзіцяці нельга. У гэтым выпадку можна паабяцаць даць адказ, калі дзіця паесць (пагуляе, выканае якое-небудзь заданне і т. п.), Дарослы ж за гэты час падрыхтуецца да аповяду. Тады малы атрымае правільную інфармацыю, ўбачыць у асобе дарослага цікавага для сябе суразмоўца і ў далейшым будзе імкнуцца да зносін з ім.

У сям'і для дзіцяці неабходна ствараць такія ўмовы, каб ён адчуваў задавальненне ад зносін з дарослымі, старэйшымі братамі і сёстрамі, атрымліваў ад іх не толькі новыя веды, але і узбагачаў свой слоўнікавы запас, вучыўся дакладна будаваць прапановы, правільна і выразна вымаўляць гукі і словы , цікава расказваць.

Падрыхтаваў настаўнік-дэфектолаг Дзюрычка К.З.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.