Тэма:Чаму дзіця кажа няправільна?
Некаторыя бацькі не звяртаюць на гэта ўвагі. Падумаеш! Нас ніхто не вучыў гаварыць і дзеці таксама самі навучацца. Столькі вядомых людзей увайшлі ў гісторыю, нягледзячы на «фефект». Але ніхто не ведае, чаго ім гэта каштавала, колькі кпінаў, непрыемных хвілін ім давялося перажыць.
А калі яшчэ ў дадатак дзіця саромлівае, нясмелае - гэта ўвогуле праблема ўдвая. Лічыцца, што гукавымаўленне павінна быць выпраўлена да паступлення ў школу. Калі гэтага не зрабіць, то ў школе могуць узнікнуць праблемы з напісаннем дыктантаў, чытаннем. І бацькі не будуць разумець, чаму дзіця прыносіць дрэнныя адзнакі па чытанню і пісьму. А проста таму, што нічога не можа сказаць і не чуе адпаведна ў сябе правільна гукі. Такое парушэнне чытання і пісьма называецца дыслексія і дысграфія. А для многіх дзяцей парушэнне вымаўлення можа быць падставай боязі зносін з аднагодкамі (тым больш у новым калектыве), боязі выкліку да дошкі і г.д. Бывалі выпадкі ўзнікнення ў такіх выпадках запінак і заікання. Таксама парушэнне вымаўлення звужае рамкі выбару прафесіі, выключаючы маўленчыя (дыктар, каментатар, педагог і да т.п.).
Якія ж прычыны парушэння вымаўлення? Вельмі шмат хто лічыць, што гэта перадаецца па спадчыне. На самай справе гэта адбываецца вельмі рэдка. Часцей за ўсё прычынай з'яўляюцца анатамічныя дэфекты органаў артыкуляцыі або іх слабая развітасць. Гэта няправільны прыкус, адсутнасць пярэдніх зубоў, скарочаная пад'язычная звязка, занадта масіўны язык. Часта няправільнае вымаўленне абумоўлена недастатковай інервацыяй маўленчага апарата. У такіх дзяцей назіраецца слабасць языка, вуснаў, шчок ці, наадварот, залішняе напружанне.
Часам мы сутыкаемся з тым, што бацькі «сюсюкаюць» з дзецьмі, пераймаючы няправільнаму вымаўленню дзіцяці і не падазраючы, што замацоўваюць у яго маўленні няправільны ўзор.
Часта прычынамі парушэнняў вымаўлення з'яўляюцца траўмы і хваробы матулі падчас цяжарнасці, родаў і першых гадоў жыцця малога. Найбольш грубыя дэфекты могуць узнікаць, калі плод падвяргаўся шкоднаму ўздзеянню ў перыяд ад 4 тыдняў да 4 месяцаў цяжарнасці. Але чым больш вы маеце зносін з дзіцем, спяваеце песенькі, гуляеце, суправаджаеце свае дзеянні прамовай, тым будзе вышэй маўленчы ўзровень у вашага дзіцяці.
З-за недастатковай сфарміраванасці артыкуляцыйных рухаў, перш за ўсё языка, вуснаў, ніжняй сківіцы. Рухі выконваюцца не выразна, аб'ём іх абмежаваны, з-за чаго скажаецца гук. Класічны прыклад такіх парушэнняў - картавасць, - калі дзіця прамаўляе замест [Р] - [Г] не з дапамогай кончыка языка, а вібрацыяй мяккага неба. Бывае так, што гук наогул не вымаўляецца, а проста адсутнічае ў гаворке.
Недастаткова развіты фанематычны слых, тады дзіця замяняе адзін гук на іншы, замест “каша” скажа “каса”. Часам у дзіцяці прысутнічае ў маўленні адначасова і скажонае вымаўленне, і замены гукаў і іх адсутнасць. Гэта самыя цяжкія парушэнні, якія патрабуюць працяглай і карпатлівай працы.
З-за няправільнага будынка вуснаў, ці калі вусны занадта тоўстыя, ці калі ёсць скарочаныя вусны, ці абмежаванне іх рухомасці, ці недастатковае змыканне, то тады парушаюцца гукі П, Б, У, Ф, М і іх мяккія пары.
З-за дэфекту будынка сківіцы - парушэнні прыкусу, калі верхняя сківіца занадта выдаецца наперад або ніжняя выступае наперадзе верхняй ці паміж пярэднімі і бакавымі зубамі абодвух шэрагаў застаюцца прамежкі. Тады гэта часта прыводзіць да парушэння вымаўленню гукаў шыпячага і свісцячага шэрагу Р і Л.
З-за скарочаных аброцаў языка . Гэта звычайна прыводзіць да абмежавання рухомасці мовы, ён дрэнна падымаецца да неба. Парушаецца вымаўленне Ш, Ж, Р. У цяжкіх выпадках таксама Т, Д, З, З, Ц, Ч.
Наяўнасці адэноідаў, паліпаў, парушэнняў будынка насаглоткі і іншых ЛОР захворванняў, якія выклікаюць цяжкасці насавога дыхання.
Але калі да 4-5 гадоў гукі не становяцца «на месца» або ёсць перастаноўкі складоў у слове, або дзіця не можа цалкам прагаварыць складаныя словы, напрыклад, ровар - гэта падстава для турботы і звароты да настаўніка-дэфектолага.
Кансультацыю падрыхтаваў настаўнік-дэфектолаг К.З.Дзюрычка.